donderdag 19 september 2013

Een verzameling zomer

De zomer is voorbij. Dat is wel even wennen. Je kunt niet meer zomaar zonder jas op de fiets stappen en de was wordt buiten aan de waslijn niet meer droog. Want ineens komt er een vreselijke stortbui. Ik moet mijn dagritme wat hervinden. Want ik ging deze zomer elke dag zwemmen in het openluchtbad in ons dorp. Maar nu is het dicht en zelfs voorgoed.

Gedurende de warme zomer was zwemmen iets heerlijks. Maar ook op koude en regenachtige dagen in het voorjaar vond ik het fijn. Zwemmen in de regen heeft zijn eigen charme: de druppels geven mooie effecten in het water. Het is dan net of je tussen fonteintjes zwemt.

Zelfs bij slecht weer was ik nooit alleen in het zwembad. Op zonnige dagen was het druk: naast serieuze baantjeszwemmers ook (groot)ouders en (klein)kinderen en groepjes kinderen die samen hadden afgesproken. Er heerste altijd een vrolijke, ontspannen sfeer. Mensen worden vrolijk van het verkoelende water en het nodigt uit tot spelen. Al die lachende en spelende mensen werken aanstekelijk.

in de Aare bij Bern, foto: Auke-Florian Hiemstra

We kampeerden deze zomer in Zwitserland naast de Rijn en de rivier de Aare. Ook hier was er die uitbundigheid en vrolijkheid langs de waterkant. Jong en oud geniet ervan.

bij de Aare bij Bern, foto: Auke-Florian Hiemstra

De Aare stroomt met een slinger dwars door de hoofdstad Bern. Het water komt uit de bergen en is koud. Maar met mooi weer warmt het water op en kun je er in zwemmen. Het stroomt zo hard dat je niet tegen de stroom in kunt zwemmen. Iedereen zwemt dus stroomafwaarts en loopt stroomopwaarts langs de oever terug. Het pad langs de rivier is op mooie dagen vól met mensen in zwemkleding die allemaal in dezelfde richting gaan.

foto: Auke-Florian Hiemstra

Rond de middag is het een drukte van belang: wie lunchpauze heeft gaat even in de Aare zwemmen. Gezinnen met kinderen zijn te vinden op het strandje. Midden in de stad genieten mensen zo van de natuur. ’s Avonds zitten er groepjes jongeren. Er wordt gitaar gespeeld en gezongen, er zijn vuurtjes en er wordt gegeten. Er heerst een heel ontspannen, vrolijke sfeer en steeds hoor je op de achtergrond het geluid van de snelstromende Aare.

gezelligheid langs de Aare bij Bern
foto: Auke-Florian Hiemstra

Nu is het half september en het wordt herfst. Het maakt wat weemoedig, ik heb er moeite mee om deze heerlijke zomer achter mij te laten. Maar ik heb het water van de Aare en de warme zonneschijn verzameld, het gelach en de vrolijkheid in het zwembad. Ik ben net als Frederik, de muis, in het prentenboek van Leo Lionni. Terwijl de andere muizen een voedselvoorraad aanleggen voor de winter, lijkt Frederik alleen maar te dromen. Maar  hij verzamelt licht en warmte, woorden en kleuren zodat ze de winter door kunnen komen.
Ronja, de Roversdochter  uit het gelijknamige boek van Astrid Lindgren zegt het zo:

Ik zuig net zoveel zomer in me op als wilde bijen honing. Ik verzamel binnen in me een hele klomp zomer waarvan ik kan leven als het geen zomer meer is.”

De afgelopen mooie zomer heeft ons de kans gegeven een dergelijke verzameling aan te leggen. Zulke herinneringen zijn een kostbare schat. Daar kunnen we de hele winter mee toe!