donderdag 23 februari 2012

Meer-waarde

Er is een open dag op een school in Barneveld. Ze hebben een nieuw gebouw betrokken. Mijn zoon wil er heen omdat er een vriend van ons werkt. Maar het is gezelliger samen, en dus vraagt hij of ik mee ga. Met een uurtje zullen we weer thuis zijn, verzekert hij me. Onze vriend vertelt vaak enthousiast over zijn school  - en ik wil het nieuwe gebouw ook wel even zien. Bovendien zitten veel van de jongeren die ik als predikant ontmoet op deze school, en dus vind ik het wel een nuttig uitstapje.

Het is een drukte van belang bij de school. Het gebouw is groot en straalt in het donker van de avond aan alle kanten licht uit. Terwijl we op zoek zijn naar onze vriend vallen ons de pilaren op, in kleurig licht gezet. Overal zijn jongeren enthousiast bezig om te laten zien wat ze kunnen. Het gebouw is heel transparant, met veel glaswanden, maar toch ademt de school een sfeer van geborgenheid.

Dan zie ik letters op de glaswanden die de leslokalen scheiden van de gangen. De letters vormen deels woorden – zinnen - spreuken. Ik lees:

If you judge people, you have no time to love them.

Besteed 10% van je tijd aan een probleem en 90% aan de oplossing.

Beginnen kan iedereen, alleen de besten houden vol.

een glaswand in de Meerwaarde, fotograaf onbekend

Ik loop van lokaal naar lokaal en verwonder mij. Onze vriend legt ons uit dat onderaan de glaswand vingerafdrukken zichtbaar zijn, die langzaam overgaan in letters die vervolgens een spreuk vormen, Vervolgens gaan ze weer in losse letters op. Ik ben door het idee en de uitvoering ervan geraakt. Er zijn zoveel vingerafdrukken als er mensen zijn. En al die mensen hebben hun eigen geschiedenis, hun eigen verhaal, hun eigen visie. Deze glaswanden beelden voor mij uit hoe uit de vele woorden die gezegd en geschreven worden er bepaalde zoveel zeggingskracht en wijsheid hebben, dat ze van blijvende waarde worden.

spreuken op de glaswanden in de Meerwaarde, fotograaf onbekend

Huub Oosterhuis beschrijft geloven als ‘zien soms even’. En zo zie je hier ‘letter-lijk’ hoe letters woorden vormen die tot leven komen en inspiratie bieden. En zo komen in deze glaswanden de kracht van het woord én van het beeld samen. Letters die verdicht worden tot kernachtige spreuken, die grote waarheden in één beeld of in maar één zin tot uitdrukking brengen.

We krijgen een uitgebreide rondleiding. De school ademt een positieve geest: hier wordt niet alleen geloofd in de kracht van het woord, maar ook in jonge mensen en hun kunnen. ‘De Meerwaarde” – geloof in elk talent: keukens, lasmachines, gemetselde muurtjes, houten meubels, bloemsierkunst... wat een rijkdom in al die veelzijdigheid in vakken én talenten.

Pas laat op de avond komen we weer thuis. Wat ik in eerste instantie deed om mijn zoon en onze vriend een plezier te doen, is een bron van inspiratie voor mij geworden. In mijn notitieboekje neem ik meerdere van de spreuken mee, om ze ook elders hun werk te laten doen. Deze school doet zijn naam eer aan!

Was ein Mensch an Gutem die Welt hinausgibt, geht nicht verloren.

Indien je vreugde wilt vermenigvuldigen, moet je haar delen.

En dat laatste, dat is wat ik met dit stukje probeer te doen.