zaterdag 21 februari 2015

Zelfde plaats, andere tijd

Het is drie maanden later. Hoe anders ziet het er hier nu uit. Toen de goud-gele gloed van de herfstbladeren, nu het stralende wit van de sneeuw.

De jaargetijden kleuren de maanden met hun eigen kleur en sfeer. Waar in februari sneeuwklokjes bloeien, verschijnen in mei de hemelsblauwe vergeet-mij-nietjes. In december zijn de dagen kort en nu beginnen ze merkbaar te lengen. De kracht van de zon neemt weer toe en straks zal het geploegde land weer groen worden. 



De wisseling van seizoenen is karakteristiek voor ons deel van de wereld. Er zijn streken waar dit minder uitgesproken is. Terwijl het geluid van de sneeuw onder mijn voeten mij begeleidt, bedenk ik dat ik houd van die wisseling. 

Elk heeft een eigen karakter en dat geeft veel variatie. Hetzelfde stukje natuur is steeds weer totaal anders. De winter als tijd van rust en inkeer, en straks het voorjaar als een nieuw begin. Dankzij die jaargetijden ervaar je het verstrijken van de tijd. Ze markeren onze gang door de tijd. Door hun verschillen nodigen zij ons uit tot steeds andere gedachten en activiteiten.

Jaarfeesten zijn verbonden met de jaargetijden. In het donker van de wintermaanden Kerstmis, feest van licht. Met Pasen, in het voorjaar, feest van een nieuw begin. En in de zomertijd het enthousiasme van Pinksteren en in november de aandacht voor de gestorvenen. Jaargetijde en feest versterken elkaar en geven elkaar een diepere betekenis.



Toen onze kinderen klein waren, ben ik begonnen met het maken van seizoenstafels. Op een vaste plek in huis maakte ik een uitstalling van dingen die bij het jaargetijde en het feest paste. Inmiddels zijn onze kinderen groot, maar het gebruik is gebleven. Want het bewust beleven van de jaargetijden en de feesten heeft voor mij alles te maken met aandachtig leven.

Deze week is de vastentijd begonnen. Op onze seizoenstafel verschijnt een woestijn als symbool van onrecht en verdriet in onze wereld. Deze periode maakt ons ervan bewust dat een nieuw begin aandacht en inzet vraagt. Bij ons thuis is elk jaar de discussie hoe we het vasten vorm geven en voor welk goed doel we dit jaar sparen

Zo leven we naar het voorjaar en het paasfeest toe. Ik verheug me op de bloeiende woestijn op onze seizoenstafel en onze tuin in voorjaarskleed. Maar tot het zover is: tijd om te bezinnen en te werken aan een wereld waar nieuw begin mogelijk is.

De foto's zijn gemaakt op de Gurten bij Bern


onze seizoenstafel met zand, stenen, matses ...