vrijdag 27 april 2012

Geef ons wijsheid, geef ons moed


Mijn eerste retraitedag begon met het aansteken van een kaars in de kerk. En nu, nu de zon ondergaat, ben ik er weer. Om half 7 is er een avondgebed met veel stilte. We zijn met drie vrouwen en we zitten rond de paaskaars. Ieder mogen we een kaars aansteken en dan zijn we een hele poos stil. Als de klok zeven slaat, leest de predikante een stukje uit een dagboek van Henri Nouwen over een plek van stilte vinden in jezelf.


Samen praten we hier over door. Het is moeilijk om de stilte te vinden in onze wereld vol haast en lawaai. Maar deze plek, deze kerk waar het stil en rustig is en de tijd lijkt stil te staan, helpt. En dat je samen bent, helpt ook. Want als je alleen bent, word je al gauw weer afgeleid en geef je toe aan je onrust en ga je aan het werk. Maar hier ben ik samen met anderen en zij helpen mij om vol te houden.

Driestemmig zingen wij een canon:

Schweige und höre, neige deines Herzens Ohr, suche den Frieden.
Wees stil en luister met het oor van je hart en zoek vrede.

Onze stemmen zijn helder en worden opgetild, de hoogte in. Drie vreemden zijn we – en toch ook niet, want we delen iets. Alledrie kiezen we een lied uit. Soms kunnen we het meerstemmig, zoals ‘Ubi caritas’ uit Taizé. ‘Waar twee of drie in mijn Naam verzameld zijn, ben ik in hun midden’; dat ervaren we vanavond. Alledrie voelen we ons bemoedigd door dit korte bijzondere  moment van verbondenheid.

In de grote kerk van Winterthur staat er ook een kring van stoelen rond de paaskaars...

Als ik weer buiten kom, is het helemaal donker. Er zijn sterren verschenen aan de donkere hemel. Wat zou ik graag in onze kerk ook zoiets doen. Dat is iets om over na te denken. En terwijl ik naar mijn kamer loop, zingt een van de liederen in mij door: Gib uns Weisheit, gib uns Mut ….

Geef ons wijsheid, geef ons moed,
voor de angsten, voor de zorgen,
voor het leven vandaag en morgen
om voor de waarheid in te staan
en de nood om ons heen te zien
voor de tijd waarin we leven
voor de liefde die we geven
voor de vele kleine stappen
God blijf Gij Heer in ons midden,
Geef ons wijsheid, geef ons moed.

(Irmgard Spiecker, liedboek Evangelische Kirche gezang 835)
voor het lied: Schweige und höre, luister naar: Schweige und höre