Sint Joris en de draak, vloermozaïek abdij van Ganagobie 12e eeuw Frankrijk |
Wij leren onze kinderen van alles: rekenen, schrijven, economie en algebra. Maar het meest belangrijke wat we hen kunnen leren is misschien wel dit: het je inleven in de ander. Want wat meestal vanzelf gaat, is dat we denken en redeneren vanuit onszelf. Wij zijn zelf vaak het middelpunt van onze gedachten en beslissingen. Natuurlijk ben je zelf ook belangrijk, maar het is zinvol om ook verder te kunnen kijken en denken. Want wat wij zeggen en doen heeft gevolgen voor een ander. We zijn niet alleen op deze aarde. We moeten het samen rooien!
Sint Joris, afbeelding van Wikipedia |
“Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet” deze ‘gulden regel’ is bij alle godsdiensten te vinden. Het besef dat een ander een mens is als jij, met dezelfde angsten en onzekerheid, verlangens en emoties: dat maakt dat je anders met mensen omgaat. Daar waar groepen mensen als een mindere soort weggezet werden, gaan dingen vreselijk fout. Denk aan de slavernij en aan de Holocaust. Daar waar mensen elkaar niet meer als medemensen zien, ontstaat afstand en zijn mensen in staat anderen dingen aan te doen die onmenselijk zijn.
Nu zijn mensen erg verschillend. Wat voor de één troostend is, is voor de ander benauwend. Waar de één van geniet is voor de ander een opgave. Dat betekent dat we altijd goed moeten blijven luisteren om ons te kunnen aan passen aan die ander. Het is jammer als jij een zieke vriendin wilt helpen door haar ramen te zemen, terwijl zij juist zo graag iemand zou hebben die haar kwam voorlezen. Het is erg als je een buurvrouw wilt bemoedigen door haar iets leuks te vertellen over je kinderen, terwijl zij er diep verdrietig van wordt omdat zij geen kinderen kon krijgen.
Goed doen is soms ingewikkelder dan je denkt. Het heeft niet alleen met woorden, maar vooral ook met daden te maken. Alberto Hurtado, een Chileense priester die arme mensen in noodsituaties hielp, schreef:
“Het eerste wat wij moeten doen, is hen liefhebben... hen zó liefhebben dat wij hun lijden niet meer kunnen verdragen... Mijn opdracht kan zich niet beperken tot het spreken van mooie, troostvolle woorden, terwijl ik hun ellende verder laat voortbestaan en zelf rustig mijn brood eet en niets tekort kom. Hun lijden moet mij pijn doen… Als wij hen liefhebben, weten we wat ons te doen staat.”
Als we ons in elkaar inleven, kunnen we elkaar beter begrijpen. Dan oordelen we minder snel, kunnen we vergeven en elkaar een nieuw begin gunnen. Geloof krijgt handen en voeten in zo’n levenshouding. En wat voor geloof dat dan is, is minder belangrijk: het gaat uiteindelijk om wat je voor die ander betekent.
Dit weblog werd eerder gepubliceerd in het blad 'In gesprek' van de Protestantse Vrouwen Organisatie.