donderdag 21 februari 2013

Een nieuwe blik


Omdat onze dochter overweegt om als ZZP’er aan de slag te gaan, reizen we naar Amersfoort voor een workshop van de Kamer van Koophandel voor startende ondernemers. Ik heb mij ook ingeschreven: deels om met haar mee te denken, maar ook met in mijn achterhoofd dat het ook voor mijzelf nooit kwaad kan om allerlei nieuwe mogelijkheden te overwegen.

We moeten op een bedrijventerrein zijn en in een gebouw wat ‘Ondernemersplaza’ heet. In een zaal zijn 12 startende ondernemers bij elkaar. Sommigen zijn al begonnen en anderen overwegen als ZZP’er te starten. Deels zijn het heel jonge mensen, anderen zijn ouder. Allemaal zijn ze enthousiast over hun vak: fotograaf, bouwvakker, grafisch ontwerper, tekstschrijver, adviseur ...

Het is een uitermate boeiende middag, waarin veel te leren valt. Allerlei aspecten van het beginnen van een eigen bedrijf komen aan de orde, zoals de financiële kant. Maar daarnaast leren we nadenken over wat we te bieden hebben en hoe we onszelf in de markt kunnen zetten. Voor een theoloog is dit geen dagelijkse kost. Sterker nog: voor een theoloog is reclame maken bijna iets verdachts. Reclame die mensen het gevoel geeft dat ze niet zonder een bepaald product kunnen leven en die inspelen op bepaalde verlangens van mensen zijn niet altijd even ‘fair’. Aan de andere kant: als je wat te bieden hebt, moeten mensen dat ook weten.

Een van de belangrijkste vragen voor een startend ondernemer is dan ook: wat wil ik bereiken. Dan is de essentiële vraag: wat levert het die ander op? Hoe kun je dat kort en bondig uitleggen, zonder ellenlange  betogen en een stortvloed aan woorden? In vaktermen heet het de ‘elevator-pitch’, oftewel: de kunst om je idee wervend uiteen te kunnen zetten in de tijd waarin de lift van beneden naar de bovenste verdieping gaat.

In mijn vak gebruiken we vaak erg veel woorden. Het is ook niet altijd duidelijk wat het eigenlijk oplevert. Nu weet ik wel dat niet alles direct resultaat heeft. Sommige dingen hebben tijd nodig om te groeien. Maar nu kerk en geloof niet meer vanzelfsprekend zijn, is niet meer iedereen duidelijk wat geloof te bieden heeft. Als wij dat niet vlot uit kunnen leggen, is onze gesprekspartner de lift al weer uit voordat wij ‘to the point’ zijn gekomen.

brochure en hand-out van de presentatie

Daar in die zaal van de Kamer van Koophandel zit ik in een heel andere situatie dan normaal. Er wordt een andere taal gesproken en er wordt op een andere manier naar dingen gekeken. Een nieuwe wereld gaat voor mij open. Het is verfrissend, zo’n heel ander gezelschap en zo’n heel andere insteek. De dingen die hier besproken worden hebben ook relevantie in mijn gewone leven en in mijn werk. De vraag naar wat jouw inspanningen opleveren is een belangrijke vraag. Het betekent dat je inzet een doel krijgt en als het een doel heeft, krijgt het meer richting.
Een doel zonder een plan is slechts een wens.
Antoine de Saint Exupéry

In al ons bezig zijn is het goed om kort en bondig te kunnen formuleren wat we willen bereiken en wat we te bieden hebben. Daar is allereerst zelfkennis voor nodig én daarbij moet je je inleven in wat een ander nodig heeft.

Onze dochter gaat na deze dag hard aan de slag om een eigen tekstbureau op te zetten. En ik kijk weer met een nieuwe blik naar mijn eigen werk en leven. Het is goed om eens een heel andere ervaring op te doen. Vaak zitten we gevangen in alles wat we kennen en dat beperkt onze horizon. De Dalai Lama zegt:
Ga één keer per jaar ergens heen waar je nog nooit bent geweest.
Dan kijk je weer met andere ogen naar de dagelijkse dingen, en zul je daar nieuwe dingen zien!