donderdag 21 maart 2013

Een potje geluk


Er staat een klein berichtje in de krant, onder het kopje: ‘spiritualiteit’. Het gaat over Elizabeth Gilbert die het idee van de ‘’ Happiness Jar’ (gelukspot) bedacht heeft. Schrijf door het jaar geluksmomenten op en doe ze in het potje. Op moeilijke momenten heb je dan iets positiefs om je op te richten.

Ik vind het een leuk  idee – al is het voor mij niet nieuw. Ik heb mensen in moeilijke omstandigheden die in een spiraal van negatieve gedachten zaten, vaak aangemoedigd zoiets te doen. Schrijf elke avond voor je naar bed gaat iets positiefs van de dag op. Dat hoeven geen grootse dingen te zijn. Want dat is het misverstand: dat geluk zit in het winnen van de loterij, het kopen van een Audi of in een dure vakantie ver weg. Als je op dat geluk wacht, zul je vaak ongelukkig zijn. Een spreuk zegt het zo:

In de hoop de maan te bereiken, 
zien mensen de bloemen bij hun voeten over het hoofd.

Want het geluk zit veelal in de kleine, onopvallende dingen. We kijken vaak over het geluk heen, aan het geluk voorbij.

Hoe vaak droomt een mens niet van toekomstig geluk 
en verslaapt hij het huidige...
Ignatius Cornova

Onze zoon had een tijdje terug een moeilijk jaar. Hij ervoer het als een té hoge berg, een haast onoverkomelijke hindernis. Maar hij moest erdoor. In die tijd kreeg hij van mij een dummy: een leeg boekje. Ik zag hem vaak met het boekje bezig, dacht dat hij misschien een dagboek bijhield. Hij verzekerde mij dat ik er niet in mocht lezen. Tot de dag kwam dat de toekomst hem weer vrolijk toelachte. Hij overhandigde het boekje feestelijk aan me. Nu mocht ik het lezen. Het bleek dat hij een boekje gemaakt had met ‘Dingen die het leven mooi maken’ vanuit zijn eigen perspectief. Telkens had hij dingen opgeschreven en bij een moeilijk moment, was hij in zijn eigen boekje gaan lezen. Dit boekje had hem dit moeilijke jaar doorgesleept.



Het is in moeilijke tijden de kunst je te richten op het positieve. Dat is niet makkelijk: het is veelal een krachtsinspanning. Juist als het grote geluk je in de steek laat en de dingen heel anders lopen dat jij had gehoopt, is het de kunst om het geluk te zien dat bleef.

Geluk is de kunst een boeketje te maken
van bloemen waar je bij kunt.

Het lezen van dit boekje was voor mij een groot geluksmoment. Wat is het heerlijk als je kind het geluk ziet, als het blij is met het leven. Hij heeft immers niet om zijn leven gevraagd: ik heb het hem ongevraagd geschonken. Dat hij zoveel mooie dingen in het leven ziet, hoort en ervaart is voor mij als moeder iets kostbaars.

De laatste regel van zijn boekje was: “het leven is mooi omdat er meer leuke dingen zijn dan dat er in één dummy passen”. Inmiddels is onze zoon in een tweede boekje begonnen. Ik hoop van harte dat er nog vele bladzijden en boekjes mogen volgen.
Geluk bestaat uit drie dingen:
iets om van te houden, iets om te doen en iets om op te hopen.

Chinees gezegde