donderdag 16 mei 2013

In een kring


Kerkdeuren zitten veel te vaak dicht. Op zondagmorgen gaan de deuren open, verder zijn ze gesloten. In het buitenland op vakantie zijn kerken voor mij juist pleisterplaatsen: even stil zitten, even denken en een kaarsje aansteken. Buiten is de drukte van de stad, binnen is stilte en rust.

In Deventer kan dat tegenwoordig in de Lebuïnuskerk. Je voelt je welkom onder de oude gewelven. Vandaag loopt er iemand met haar hond. Twee kinderen rennen uitgelaten rond. Anderen drinken koffie aan een tafeltje. Ik zit daar even zomaar: even een lijntje naar ‘Boven’ en naar ‘opzij’: ik steek een kaarsje aan en denk aan iemand die licht nodig heeft.

in de crypte van de Lebuïnus in Deventer

Iemand schreef in het gastenboek: Mooie kerk, maar ik heb het niet zo op kerken.  Ik heb nu juist wél wat met kerken. In het Zwitserse dorp Langnau doe ik op een doordeweekse dag mee aan een meditatief avondgebed. Het spreekt mij zo aan dat ik het vervolgens mee naar huis neem.

Zo komt het dat ik tegenwoordig elke dinsdagavond om 7 uur een kring met stoelen klaarzet. Op een lage tafel staan een kaars, bloemen en een schaal met zand. Soms zijn we met vier, een anderen keer met tien mensen. We zingen, lezen een psalm en steken een kaarsje aan voor iemand. We zingen zonder orgel en het klinkt helder en mooi.

de kring bij de gedachtenishoek
achter in onze kerk

We lezen uit 150 Psalmen Vrij van Huub Oosterhuis. Hij blaast de psalmen nieuwe leven in. We steken ieder een waxinelichtje aan en horen van elkaars vreugde en verdriet. Iemand die vaak bij het avondgebed komt, werd geopereerd. We noemen haar naam en zijn met haar verbonden. Het zijn kostbare momenten.

Op deze manier is onze kerk midden in de week ook even ‘in functie’, worden er hoop en troost gedeeld. Sinds enkele weken kan wie wil op zondagmorgen ook een kaarsje aansteken: een gebaar van verbondenheid, teken van liefde.


Een kaars, het is niet veel bijzonders.
En toch .. een kaars is een teken,
een teken dat ik een ogenblik bij U, God, wil zijn.
Bij U, omdat ik weet dat U hier bent,
dat U mij ziet, dat U dichtbij bent
dicht bij mijn problemen en moeilijkheden,
dicht bij mijn thuis
dicht bij mijn kinderen
U bent dicht bij mijn werk
dicht bij mijn zorgen
dicht bij mijn vreugden
U bent dicht in mijn omgeving
dicht bij mijn gezondheid
dicht bij mijn toekomst.
Ik vertrouw op Uw nabijheid;
moge dit kaarsje daar het teken van zijn.

(gelezen in een kerk in de Alpen)