donderdag 18 juli 2019

De kracht van één!


Zo had ik er nog nooit over nagedacht, over het getal één. Want ik vind 1 niet veel, ik vind het weinig. Op 1 been kun je niet lopen en in je eentje begin je niks. Maar je kunt het ook heel anders zien: nul is niets, en 1 is iets. Dan is 1 véél!
Ik was in De Bleek in Almelo bij de lezing van Peter Smith met de titel: ‘The power of one.’ Het was een aanstekelijk verhaal over de kracht van één. Want 1 lijkt niks, maar kan veel.
Wij denken vaak dat wat wij doen geen verschil maakt. Wij geloven niet in de kracht van 1. Dus wij gooien ons lege boterhamzakje op straat – wat maakt dat ene zakje nu uit. Of wij rapen het lege flesje dat rondzwerft op straat niet op – wat maakt dat ene flesje nu uit.


Peter Smith is kunstenaar en filosoof. Hij gelooft in de kracht van kunst en hij gelooft niet in: ‘Wat ik doe is te klein om een verschil te maken’. Want dat is een heel wijdverbreid geloof en dat geloof maakt de wereld niet beter. Integendeel. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de problematiek van zwerfafval: elke seconde komt er zoveel bij dat Pieter Smith 6 seconden nodig had om het te filmen. Die hele berg plastic afval die rondzwerft, in het water verdwijnt en uiteindelijk in ons eten terecht komt – allemaal het resultaat van ons geloof dat je in je eentje niks begint.
Want wij komen niet in actie omdat die ander niet in actie komt, en die ander komt niet in actie omdat wij niks doen. Zolang wíj niet veranderen, verandert de wereld niet.
Het sterkste wapen dat wij mensen tot onze beschikking hebben is ons geloof. Geloven wij dat we in ons eentje niks kunnen beginnen óf geloven we in ‘the power of one’?
Peter Smith stelt: iets doen waarvan je dacht dat het geen verschil maakt, is de grootste onontdekte kracht op aarde. Wat je doet maakt verschil als je het zichtbaar doet en als het makkelijk kopieerbaar is. Want: Small acts, when multiplied by millions of people, can transform the world’. (Howard Zinn)


‘Ja zeg’, zeggen mensen dan: ‘ik ga toch niet de rotzooi van een ander opruimen!’. Peter Smith zegt: ‘Ik doe het niet voor die ander die dat afval heeft weggegooid. Maar ik doe het voor mijn kinderen. Zodat zij hier in de toekomst net zo prettig kunnen leven als wij.’
Het heeft geen zin om te klagen – wat helpt is iets doen: niet chagerijnig maar uitnodigend. The flap of a butterfly's wings in Brazil set off a tornado in Texas’ (Edward Lorenz)**
Het was een aanstekelijk verhaal, daar in De Bleek. Bijna een preek: bemoedigend en uitnodigend, vanuit het geloof dat ieder mens verschil kan maken.
Op de fiets terug naar huis kon het niet anders: bij een stoplicht raapte ik een stukje zwerfafval op. Het is de beweging die een tornado kan veroorzaken. Wie doet er mee en helpt die grote kracht ontdekken: iets doen waarvan je dacht dat het geen verschil maakt?



*Kleine daden, vermenigvuldigd door miljoenen mensen, kunnen de wereld veranderen.
**De beweging van een vlindervleugel in Brazilië kan een tornado veroorzaken in Texas.

lees meer op: www.thepowerofone.nl

afbeeldingen van Pixabay