zaterdag 3 januari 2015

De glans aan het gewone

Soms ga ik er een middag of een dag tussenuit – met alleen een opschrijfboekje en een fototoestel op zak. Soms stap ik dan een museum binnen,  maak ik een wandeling of zit een poos op een bankje te kijken en te luisteren. Niets hoeft en ik geef aandacht aan wat op mijn pad komt. Het is steeds weer verrassend wat ik meemaak en ervaar. Ik noem zulke dagen inspiratiedagen. Deze momenten van vrijheid zijn voor mij een bron van vreugde en van nieuwe ideeën.

Deze morgen lees ik in de trein over de spiritualiteit van de dagelijkse dingen. In Leiden stap ik het Rijksmuseum voor Volkenkunde binnen; daar ben ik al lang niet meer geweest. Ik dwaal in een paar uur de hele wereld rond: van China naar Indonesië, van Afrika naar Groenland.

Verschillende culturen trekken aan mij voorbij. Met de ene heb ik meer affiniteit dan met andere. Maar wat mij vandaag raakt, zijn de dagelijkse dingen die mooi zijn versierd. Gewone voorwerpen voor dagelijks gebruik zijn met eenvoudige middelen tot prachtige kunstvoorwerpen geworden.

voorraadpotten van de Molukken
Museum voor Volkenkunde, Leiden

Een draagzak voor een kind en een houten deur uit Indonesië, voorraadpotten van keramiek van de Molukken, een wiegje uit Lapland, kleding van de Inuit uit Canada: alles prachtig versierd en met veel liefde gemaakt.

wiegje uit Lapland
Museum voor Volkenkunde Leiden

Ik las vandaag in de trein in het boekje ‘Raam op het Zuiden’ , over spiritualiteit van het alledaagse, en tot mijn verassing kom ik daarin tegen wat ik nu net zelf ervaar. De schrijfster, Maaike de Haardt, schrijft over ‘de blijkbaar algemene menselijke behoefte om zelfs basale gebruiksvoorwerpen met aandacht en schoonheid te bekleden, om ze uniek te maken’.

rand van een pot uit de grafheuvels bij Ermelo
Rijksmuseum voor Oudheden Leiden

Later op de dag bezoek ik het Rijksmuseum voor Oudheden. Hier zie ik hetzelfde: een oude versierde pot uit de prehistorie, een oude sleutel, serviesgoed van bijna 200 jaar oud, gevonden in de gracht van een havezate. Al deze voorwerpen zijn bekleed met schoonheid. Dat geeft glans aan de dagelijkse dingen.

aardewerk uit de gracht van een havezate in Zwolle
Rijksmuseum voor Oudheden Leiden

In het Zwitserse boerenmuseum waar ik kortgeleden was, stond ook van dat oude serviesgoed. Soms was het glazuur er bijna helemaal af gesleten: zo veel was het gebruikt. Iedere pot iedere kan was uniek. De versiering was zichtbaar met de hand aangebracht: net niet symmetrisch, net niet hetzelfde en gelijk.

pot in Bauernmuseum Althuus, Ferenbalm CH

In onze tijd zijn de meeste spullen die wij gebruiken machinaal gemaakt. Ze zijn allemaal precies hetzelfde en allemaal even perfect. Hoe anders is het met deze oude dingen die hier in de vitrines staan. Niets is precies rond of helemaal recht. Maar juist deze handgemaakte dingen raken mij. Ze getuigen van de aandacht die er aan besteed is. De imperfectie maakt ze levend en echt.

Zo stap ik ’s middags de trein weer in: vol van al het mooie dat ik zag. Ik ben vervuld van het besef dat aandacht de gewone dagelijkse dingen een bijzondere glans kan verlenen. Dat is niet alleen in musea zo of op inspiratiedagen, maar juist ook in ons eigen leven in het dagelijks leven van alledag.