vrijdag 23 augustus 2019

Uitgerangeerd



Van het ene op het andere moment stort ik in. Alles doet me pijn, ik ril van de kou en het enige dat ik wil, is in bed kruipen. En daar lig ik dan, midden op de dag en ik voel me tot niks in staat. Ik ben heel moe, en toch kan ik niet slapen. Ik ben klaarwakker. Zelfs 's nachts kan ik niet echt slapen .. niet langer dan een half uurtje. Elk uur zie ik op de wekker voorbijkomen. Zomaar ineens ben ik geveld door de griep.

Bij mij in bed staat het leven stil. Buiten mijn bed gaat het leven gewoon door: ik hoor mijn gezin bezig in huis, vertrekken en weer thuiskomen, lachen en praten. Het is een gekke gewaarwording dat ik daar ineens geen deel meer van uitmaak. Ik sta ineens op een zijspoor; uitgerangeerd.

Terwijl ik daar lig besef ik hoe kwetsbaar een mens is. Ik ben normaal gesproken sterk, heb zoveel kracht en energie, dat ik me nauwelijks meer realiseer dat dat niet vanzelf spreekt. Ieder mens, hoe sterk ook, is kwetsbaar. Natuurlijk kun je daar niet elke dag aan denken – maar dit drukt mij even goed op de feiten. En dan te bedenken dat dit iets van voorbijgaande aard is, iets onschuldigs. Hoe anders kan ook dat nog zijn.

dit is mijn uitzicht al die dagen lang

Een andere onthutsende ervaring is hoe de tijd voorbij gaat. Normaal gesproken vliegt de tijd. Nu kruipt hij. Hoe kan het dat ik altijd te weinig tijd heb? De dagen duren nu lang en de nachten zelfs eindeloos. Wat doe ik anders toch met al die tijd?

Heel helder ben ik, deze dagen met koorts. Ik ervaar ze als een lesje in nederigheid. Een lesje in compassie ook, met zovelen die niet dezelfde kracht en energie ervaren als ik in het dagelijks bestaan altijd heb. Het maakt mij dankbaar: dat ik na een paar dagen toch weer een paar uur achter elkaar kan slapen, dat ik zelf een kop thee kan zetten, dat ik weer even beneden kan zitten en weer even deel uitmaak van het geheel.

de gordijnen dicht, ik ben afgesloten van de wereld
Er is altijd zoveel te doen en de tijd vliegt. Maar nu wordt de tijd even stilgezet en besef ik dat ik geleefd word. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Straks zal deze griep over zijn en de moeilijke dagen vergeten. Nu maar hopen dat ik niet net als daarvoor gewoon weer doorga, maar dat dit lesje in nederigheid en compassie wél doorwerkt. En anders is er bij de volgende griepepidemie een nieuwe kans!