maandag 1 mei 2017

Nu wordt het toch wel een beetje spannend…..

Bijna een jaar geleden is het dat ik mijn laatste blog schreef. Af en toe noteerde ik nog wat kernwoorden of maakte een foto, maar het lukte niet om het uit te werken. Er was geen rust, er was geen tijd.

Soms zijn er dingen die ons zo in beslag nemen dat al het andere moet wijken. Dat kunnen verdrietige dingen zijn. Bij mij was het de zorg voor mijn ouders. Na een moeilijke periode komt er nu wat meer rust en balans.

Soms zijn het ook leuke dingen die je helemaal in beslag nemen. Verliefdheid is zoiets. Of een nieuwe baan. Of het waarmaken van een droom. Bij mij was het dat laatste.

Ik droomde al jaren van een ruimte voor exposities, workshops, meditaties. Een gastvrije plek waar vergaderd kan worden, maar méér. Waar ruimte is voor stilte, meditatie en creativiteit. Ik droomde van leegstaande kerkjes, van oude schoolgebouwen of stations. Maar niet alle dromen kunnen realiteit worden. Langzamerhand kreeg het idee wat reëlere proporties tot het idee in ons leven ging passen, en wel in onze garage.




Een jaar lang werd er gegraven, beton gestort, gemetseld, gestuukt, geverfd en nog veel meer. Nu is het bijna klaar: een open, lichte ruimte. Het is bijzonder hoe dat ontstaat: stapje voor stapje. We zijn nu bezig met de laatste dingen en hebben de uitnodigingen voor de opening verstuurd.

Op 6 en 7 mei houden we open huis. Iedereen is welkom: op zaterdag 6 mei van 10 tot 17 uur, op zondag 7 mei van 12 tot 17 uur.

Het is prachtig dat mijn droom in vervulling gaat. Maar tegelijkertijd is het griezelig. Want dromen die niet uitkomen zijn heerlijk vrijblijvend: je kunt er helemaal in opgaan maar het heeft geen consequenties.

Dromen die gerealiseerd worden, gaan verwachtingen wekken. De inspanningen willen beloond worden. Je moet het gaan waarmaken. Dat is best spannend, die heel andere kant van die droom van mij.

Het is een beetje als bij dat programma 'Ik vertrek'. Ook daar overzien mensen niet altijd alle consequenties van hun droom. Dan zijn er ook van die spannende momenten dat je die camping nu wel gekocht hebt, maar niet weet of er wel gasten zullen komen.


Mijn droom is gerealiseerd, dat wil zeggen: de ruimte is klaar en krijgt de naam: ‘De Lichtkring’. Dat verwijst naar de kring van licht om een kaars of een vuur. Het licht staat symbool voor het goddelijke en in de kring van dat Licht mogen wij leven.

Ik heb een programma gemaakt met lezingen, meditaties en meditatieve wandelingen. Mijn droom is gerealiseerd en toch ook weer niet: hij moet tot leven gewekt worden door mensen die meedoen. Zo blijft dromen verwezenlijken spannend: omdat je het niet alleen kunt.

Voor de uitnodiging voor het open huis: zie 'Nieuws' 

Voor het 'proef-programma' in De Lichtkring, zie programma