maandag 9 mei 2011

Hete vrede

Een paar weken geleden was ik bij ‘Hete vrede’ van Claudia de Breij. Ik ben niet zo’n cabaret-fan omdat ik niets heb met grappen over sex en niet houd van humor ten koste van anderen. Maar mijn oudste dochter heeft mij meegesleept.

De Schouwburg zat stampvol – en op het podium die éne vrouw. Alleen dat is al bijzonder: dat je met zo weinig middelen helemaal alleen een avond lang een zaal kan boeien. (Wat ik schrijf klopt natuurlijk niet helemaal: zonder muzikanten en technici gaat het natuurlijk niet – maar de Breij is de enige die het woord voert. Alles uit het hoofd, als vanzelf …)

Natuurlijk zit er in deze voorstelling ook sex. Maar er zit héél veel méér in .. en dat gaat mij meer en meer boeien. De hamvraag blijkt: waren wij goed of fout tijdens de hete vrede? Ineens snap ik de titel: geen koude oorlog, maar een opgewarmde aarde.

Bijzonder is dat er niet afgegeven wordt op politici en zo, maar dat de centrale vraag bij óns komt te liggen. Wat doen wij? Wat kunnen wij over 50 jaar aan ons kleinkind vertellen? Er is een spreuk die zegt:        

De toekomst is niet wat er gaat gebeuren, maar de toekomst is wat wij zullen doen.

Dat je een dergelijk zwaar onderwerp zó neer kunt zetten is knap. De Breij wil met haar vraag voor over 50 jaar dat we kritisch kijken naar wat om ons heen gebeurt. Als je er middenin zit, is daar enige hulp bij nodig. en die vraag: ‘wat vertel jij je kleinkind’ is daar een heel duidelijk hulpmiddel voor.

Er is – zie ik ineens- een zekere overeenkomst tussen cabaret en mijn werk – preken houden- in die zin dat je mensen aan het denken zet, dat je ze uitnodigt anders naar de dingen te kijken.  En dat kan juist ook met verhalen. Zo besluit De Breij  met een betekenisvol sprookje over 16 miljoen mensen die allemaal hun eigen koninkrijkje nastreven.

Mijn dochter heeft gelijk: dit cabaret past bij mij. En dat de Breij met deze boodschap zoveel mensen bereikt, dat is wat de wereld nodig heeft. De Breij heeft iets te vertellen aan haar kleinkinderen! Nu ik nog!

Als het verleden niets betekent voor het heden,
wat betekent het heden dan voor de toekomst?

uit: Hete vrede, cabaret van Claudia de Breij